Beveik prieš du dešimtmečius Kęstutis Ptakauskas prie Pirmajame Alytuje pasistatyto namo pradėjo kurti pirmą Lietuvoje japoniško stiliaus sodą, ėmė domėtis miniatiūrinių medžių – bonsų menu. Jis Dzūkijos sostinėje yra surengęs net septynias tarptautines bonsų ir su jais neatsiejamų natūralių gamtoje išsiskiriančių akmenų – suisekių parodas, į kurias plūsdavo lankytojai iš didžiųjų šalies miestų. Nesulaukęs Alytaus miesto valdžios palaikymo įkurti japonišką sodą Dzūkijos sostinėje, savo idėją perdavė Vilniaus miestui, ir čia jau numatyta vieta tokiam sodui. Dabar Kęstutis darbuojasi su kinų pasiūlymu prisidėti Botanikos sode kurti specialų šeimos sodą pagal gyventojų skaičių didžiausiame Kinijos ir pasaulio mieste Šanchajuje.
Knyga „Mažasis sodas“ tiesiog parvijo iš kurorto
K.Ptakauskas save laiko alytiškiu, nors jo tėvai, kilę iš Lazdijų rajono, susituokė ištremti į Sibirą, Krasnojarsko kraštą, čia gimė ir Kęstutis, taip pat jo brolis Vytautas. Po tremties į Alytų kartu su vaikais grįžusius jo tėvus gandrai aplankė dar du kartus – čia pasaulį išvydo trečias dabar daugelyje Europos ir pasaulio šalių žinomo bonsų kūrėjo brolis bei sesuo.
Kęstutis Alytuje baigė mokyklą, tuometį politechnikumą, įgijo techniko-mechaniko specialybę ir įsidarbino technologu mašinų gamykloje. Kaip ir daugelis tuomečių jaunų vyrų, dvejus metus buvo priverstas tarnauti kariuomenėje. Kurį laiką – net Afganistane.
„Afganistano pasekmes jaučiu ir dabar. Kad nekamuotų sunkios mintys, stengiuosi turėti kiek įmanoma daugiau veiklos. Mane nesunku įžeisti ar išspausti ašarą. Nebijau to pripažinti, nes taip yra. Tikrai labai padeda atsipalaiduoti bonsai ir meditacijos. Joms namie turiu atskirą kambarį, o vasaromis medituoju savo kieme“, – atviravo Kęstutis.
Jis ir po kariuomenės grįžo dirbti į mašinų gamyklą, kurioje per šešiolika metų buvo tapęs cecho viršininku, studijavo Kauno politechnikos institute. Atėjus kooperatyvų kūrimosi metui buvo įsteigęs detalių iš aliuminio gamybos kooperatyvą.
Kartu su žmona Loreta pasistatęs namą Pirmajame Alytuje, Kęstutis iš karto ėmėsi tvarkyti aplinką. Vis mažino daržams skirtus plotus ir sodino įvairius augalus.
„Vienąkart iš draugo gavau dovanų ąžuoliuką, panašų į bonsą. Jis mane tiek sudomino, kad ištyrinėjau iš visų pusių. Apie bonsus buvau šiek tiek girdėjęs, bet literatūros buvo mažai. Nebeprisimenu, į kokią įstaigą Japonijoje buvau anglų kalba parašęs laišką, kad man atsiųstų knygų apie bonsų formavimą, japoniškų sodų kūrimą. Gavau atsakymą su pasiūlymu tokiu klausimu kreiptis į artimesnes Vakarų Europos valstybes“, – mena K.Ptakauskas.
Buvo 1996-ųjų vasara. Kęstutis atostogavo Palangoje ir staiga knygyne pamatė knygą „Mažasis sodas“, kuri vyrą tiesiog parvijo iš kurorto.
„Ją skaitydamas nieko negirdėjau ir nenorėjau matyti. Čia radau ir apie japoniškų sodų, ir apie bonsų kūrimą. Supratau, dabar jau prasidės naujas etapas mano gyvenime“, – pasakoja alytiškis apie jam esminį įvykį beveik prieš du dešimtmečius.
Taip iš pradžių prie namų imtas kurti japoniškas sodas, kuriame per trejus, ketverius metus iškerojo mažieji kininiai kadagiai, kalnapušės, pušys, eglės, atsirado nemažai parsigabentų išskirtinių formų akmenų. O maždaug po dvejų metų pradėjo pats formuoti bonsus iš kadagių, pušų, liepų, skroblų, ąžuolų, liepų, laukinių obelų. Šiandien jų alytiškis turi apie 150.
Dabar literatūros apie japoniškus sodus ir bonsų formavimą jau daug metų netrūksta. Tačiau, Kęstučio pastebėjimu, daug kas galvoja, kad juos formuojant svarbiausia yra viela: „Ji reikalinga tik medžiui suteikti formą, svarbiausia pamatyti medžio viziją, kaip jis atrodys po dešimties, penkiolikos metų. Dar labai svarbu yra gruntas, kuriame jis augs.“
Suformuoti gerą bonsą, pasak K.Ptakausko, užtrunka nuo penkerių iki dešimties metų, iš miškų tam parsivežami sulaužyti, sužaloti medžiai, draugai atiduoda peraugusius, ketinamus išmesti sodų medžius, pavyzdžiui, obelis ar senas tujas.
Namo kieme esantis japoniškas sodas paties kūrėjo pavadintas Ryto rasos sodu – vasaromis anksti ryte tekant saulei rasos lašeliai ant žolės tviska lyg maži perlai.
Japonų landšaftininkų idėja – viešas japoniško stiliaus sodas mieste
Nors Kęstutis, regis, tyliai, ramiai savo namo aplinkoje pradėjo kurti šį sodą, po dvejų metų kūrybos į jo namus užsuko viena mokytoja amerikietė, kuri buvo girdėjusi apie tokį sodą Alytuje.
„Aš tada dar nežinojau, ar gerai jį kuriu, nes realiai nebuvau jo matęs. Kai iš viešnios išgirdau, kad tai tikras japoniškas sodas, tikrai buvau labai nustebintas“, – sako K.Ptakauskas.
Neilgai trukus svečių iš užsienio pas alytiškį vis daugėjo, plėtėsi ir pažintys. Japonų landšaftininkų vizitas vieninteliame mieste japoniškame sode daugiau kaip prieš dešimtmetį vyrui jau buvo ne toks netikėtas kaip amerikietės mokytojos.
Kadangi Kęstutis tarptautinėse ir pasaulinėse bonsų parodose jau buvo pelnęs pripažinimą ir ne vieną apdovanojimą, pas jį buvo prisikaupę mažųjų stebuklų, svečiai iš tolimosios Japonijos pasiūlė idėją Alytuje imtis iniciatyvos kurti viešą japoniško stiliaus sodą.
Bet nuogos idėjos apie tokį sodą miesto valdžiai nepateiksi. Todėl K.Ptakauskas, turėdamas daug bendraminčių bonsų kūrėjų, pirmiausia Alytuje sumanė surengti pirmą Lietuvoje tarptautinę bonsų ir suisekių parodą. Tai buvo 2004-aisiais Alytaus teatre. Dalyvavo bonsų kūrėjai iš aštuonių šalių, per tris dienas parodą aplankė apie 8 tūkst. žmonių toli gražu ne vien iš mūsų, bet net iš didžiųjų šalies miestų. Po metų surengtoje tokioje parodoje Dzūkijos sostinėje jau apsilankė bonsų kūrėjų iš dvylikos šalių, o jų kuriamu menu grožėjosi 10 tūkst. lankytojų.
Kai 2007-aisiais K.Ptakausko iniciatyva Alytuje buvo surengta ne tik tarptautinė bonsų paroda, bet ir pirmasis Lietuvoje japonų menų festivalis, į miestą patekti laukė automobilių eilės – tiek daug norinčiųjų buvo tai pamatyti.
Atrodo, pavyko pasiekti, kad Pirmojo Alytaus piliakalnio kaimynystėje atsirastų miestui skirtas japoniškas sodas, – tam buvo numatytas penkių hektarų plotas, parengtas šio sodo projektas. Tuomet dažnokai Kęstučio iniciatyva Alytuje lankęsi japonų specialistai teigiamai įvertino ant kalvos parinktą vietą, nes tai būtų vos ne pirmas pasaulyje japoniškas sodas, įrengtas taip aukštai.
Tačiau, keičiantis miesto valdžioms ir nebesulaukus šio sodo idėjos palaikymo, Alytaus miškų urėdijai priklausantis jam numatytas plotas buvo apsodintas ąžuolais.
Septintą tarptautinę bonsų parodą Alytuje Kęstutis buvo surengęs praėjusiais metais dėl vienintelės priežasties – būdamas alytiškis ir turėdamas kolegų pasiūlymų nenorėjo jos perkelti, tarkim, į Vilnių. Miesto valdžiai tuomet neįvykdžius visų pažadų, daugiau parodų K.Ptakauskas mūsų mieste nebeketina rengti.
„Tokio lygio renginiai yra ganėtinai brangūs. Gal kai kas mano, kad jiems užtenka savivaldybės skiriamų lėšų. Tikrai ne. Juk kainuoja svečių atvykimas, apgyvendinimas, parodomosios demonstracijos, tam reikalinga įranga, priemonės eksponatams, prizai, pagaliau reklama žiniasklaidoje. Ką čia kalbėti. O beveik visose parodose žmonės galėjo lankytis nemokamai arba už minimalų mokestį. Jei ne rėmėjai, daugeliu atvejų iš Vilniaus ir Kauno, alytiškiai verslininkai prisidėjo tik rengiant vėlesnes parodas, jų būtų nepavykę suorganizuoti. Prisimenu, rengiant pirmą parodą Alytuje, kai iki jos buvo likę apie du mėnesiai, organizaciniams reikalams neturėjau nė kapeikos. Važiuoju iš Kauno aplankęs daug įmonių ir negavęs nė cento, net verkti norisi. Bet užsukau dar į vieną Kauno įmonę, ir, ką jūs galvojat, parėmė tikrai solidžiai. Reikalai pajudėjo, atsirado daugiau rėmėjų, ir pirmoji Alytuje tarptautinė bonsų, suisekių paroda įvyko sėkmingai, pelnė tarptautinį pripažinimą“, – atviravo K.Ptakauskas.
Buvo nustebintas greito Vilniaus miesto mero apsisprendimo
Prieš trejus metus alytiškiui buvo sėkmingas susitikimas su Vilniaus miesto savivaldybės meru Artūru Zuoku. Tuomet jis japonų specialistų prašymu sukūrė pusšimčio sakurų – japoniškų vyšnių parką prie Nacionalinės dailės galerijos, kartu „Litexpo“ rūmuose Lietuvos ir Japonijos draugystės dvidešimtmečiui paminėti surengė antrą Lietuvoje japonų menų festivalį ir tarptautinę bonsų bei suisekių parodą, kurioje dalyvavo 100 menininkų iš dvidešimties pasaulio šalių. Šio renginio metu Kęstutis sulaukė ne tik Vilniaus miesto savivaldybės mero padėkos. A.Zuoką itin sudomino Kęstučio Alytuje neįgyvendinta viešo japoniško stiliaus sodo idėja.
„Meras tuoj pat paskambino atsakingiems savivaldybės specialistams ir nurodė ieškoti mieste vietos tokiam sodui“, – mintimis apie greitą sostinės mero apsisprendimą dalijosi K.Ptakauskas.
Ir iš tiesų netrukus japoniškam sodui pasiūlytos net trys vietos, alytiškiui ir japonų landšaftininkams tiko penkių hektarų sklypas Žalgirio gatvėje.
Pasak Kęstučio, jau sutvarkyti visi žemės reikalai būsimam sodui, iš verslo, savivaldybės atstovų gamtininkų įkurta viešoji įstaiga „Vilniaus japoniškas sodas“, ruošiamas šio objekto techninis projektas ir tikimasi, kad sodą pavyks įrengti iki 2016-aisiais sostinėje vyksiančio pasaulinio bonsų kūrėjų kongreso. Beje, alytiškis visiškai neseniai grįžo iš Taivano, kur vienintelis iš Lietuvos kaip šalyje veikiančios Bonsų asociacijos prezidentas dalyvavo svarstant pasirengimo šiam kongresui klausimus.
Ateinančiais metais Vilniuje turėtų vykti antroji alytiškio čia organizuojama tarptautinė bonsų, suisekių paroda, jų kūrėjų kongresas bei japonų menų festivalis.
Kinijoje pastaruoju dešimtmečiu – japoniškų ir rytietiškų sodų renesansas
Jau maždaug penkeri metai Kęstutis kviečiamas į prestižines tarptautines bonsų parodas visame pasaulyje, dalyvauja įvairiuose forumuose. Per pastaruosius trejus metus jis dažnas svečias Kinijoje, Taivane, Pietų Korėjoje, Japonijoje.
Kurti japoniško stiliaus sodus, formuoti medžius teko įvairiose šalyse – Prancūzijoje, Anglijoje, Vokietijoje, Slovakijoje. Daugeliu atvejų – pas privačius asmenis.
Prieš trejus metus jo sukurtas japoniško stiliaus sodas 70 kvadratinių metrų plote pagrindiniame Talino (Estija) parke pelnė pirmą vietą tarp pasaulinio lygio landšafto kūrėjų.
Šį spalį Šanchajuje, didžiausiame pagal gyventojų skaičių Kinijoje ir visame pasaulyje mieste, vykusioje antrojoje pasaulinėje miniatiūrinių ir mini bonsų parodoje sėkmė lydėjo ir alytiškį. Iš 25 šalių atstovų pasirinkti penkių valstybių kūrėjai įrengti specialiam šeimos sodui šio miesto Botanikos sode. Tarp jų patekusiam K.Ptakauskui teks šį sodą iš tropinių augalų kurti dviejų arų plote. Sąrašas augalų alytiškiui jau atsiųstas, iki metų pabaigos turėtų būti parengtas sodo projektas, o ateinantį pavasarį planuojama vykti į Šanchajų.
Kęstutis Kinijoje tikisi praleisti apie dvi savaites. Mini augalai sodams perkami, kviečiamiems kūrėjams lieka juos suformuoti aplinkoje, bet tai ir yra didžiausias menas.
Kaip pastebi alytiškis, Kinijoje pastaruoju dešimtmečiu jaučiamas japoniškų ir visų rytietiškų sodų renesansas: „Jie nuostabaus grožio, net iki penkių hektarų ploto yra prie kiekvienos didesnės gamyklos, prie mokyklų. Teko lankytis tokiame sode prie vienos Šanchajaus mokyklos, kurioje mokosi 2800 vaikų. Mokykla tiesiog parke, kuriame suformuoti medžiai, bonsai, prie mokyklos dešimt sporto aikštelių. Apskritai kinai dabar nori įrodyti, kad bonsai atsiradę jų šalyje, tik japonai juos ištobulinę.“
Norėtų, kad bonsų formavimo imtųsi sūnūs
Pripažinimą pelnęs alytiškis, japoniškų sodų ir bonsų kūrėjas, dabar labiausiai išgyvena dėl perduodamos patirties šeimos atstovams: „Sūnus dažnai raginu to imtis. Juk tai kuriant galima ir pasaulio pamatyti, ir, ne paslaptis, užsidirbti. Pavyzdžiui, aš apkeliavęs daug šalių, mano keliones visada apmoka kviečiančios pusės. Dažnai esu kviečiamas skaityti paskaitų apie japoniškų sodų ir bonsų kūrimą.“
Anot Kęstučio, vyriausias sūnus Vytautas, Klaipėdoje dirbantis vadybininku, jau lyg ir domisi bonsų kūrimu, jei pasiseks, ateinantį pavasarį jį pasiims kaip pagalbininką kuriant šeimos sodą Šanchajuje. O Klaipėdos universitete vadybos besimokantis jaunesnis sūnus Tautvydas kol kas nepasiduoda tėvo įkalbinėjimams mokytis bonsų kūrybos, jo hobis – krepšinis.
K.Ptakauskas neslepia, kad užsiimant šia kūryba galima turėti ir tam tikrą su ja susijusį verslą. Pavyzdžiui, jis Alytuje registravęs viešąją įstaigą „Bonsai studija“, kurios pagrindinė veikla šviečiamoji, parodų organizavimas, nedidelė prekyba bonsų medeliais, specialiais gruntais. Alytiškis yra vienas iš Vilniuje veikiančios bendrovės „Rytietiškas stilius“ steigėjų, o ji prekiauja įvairiausiais lauko sodų reikmenimis.
„Pas mus daugelis gruntų iš durpių, jie netinka bonsams, nes ilgai laiko drėgmę. Šiuo metu esu sukūręs ir išbandęs naują grunto sudėtį, jis tinka ne tik bonsams, bet ir lauko, kambariniams augalams. Atsivežame specialaus grunto iš Japonijos, sumaišome su tam tikrais priedais. Toks gruntas turi vieną gerą savybę – išdžiūvęs pakeičia spalvą, atsiranda tinklelis, ir tik tada gali augalą laistyti. Aš dažnai stebiuosi mūsų žmonių supratimu apie bonsus, kuriuos jie įsigyja parduotuvėse. Tai ne bonsai, o tik pradinė medžiaga norint formuoti šį medelį. Tokį medelį pirmiausia reikėtų persodinti į tinkamą formuoti gruntą ir jam prigijus kurti mažąjį stebuklą. Visada siūlau pirmiausia auginti kambarinį bonsą. Geriausia fikusą. Tai stipriausias ir ištvermingiausias bonsas. Formuodamas kad ir nukirpsi kokią šakelę, po kiek laiko ji ataugs ir bus galima tęsti kūrybą“, – patirtimi dalijasi Kęstutis.
Jis šiandien neturi itin didelių nuoskaudų dėl Alytuje neįrengto japoniško sodo, nors kažkada labai išgyveno. Taip jau susiklostė, kad mūsų mieste jis, ko gero, nebesiims rengti tarptautinių bonsų parodų, kurios pasaulyje garsino Dzūkijos sostinę. Bet gyvenimas tuo nesibaigia – vienur praradęs, atrandi kitur. Svarbiausia, kad nepristigtų energijos, sumanymų ir kūrybiškumo. K.Ptakauskas turi vienintelį troškimą: „Noriu, kad mūsų miestą valdytų talentingi, kūrybingi, darbštūs, nesavanaudiški žmonės, sugebantys suvienyti bendruomenę vienam tikslui – dėl geresnio gyvenimo Alytuje.“
Alma Mosteikaitė
.
..
(2014-11-29, straipsnio Nr. 10932)
Sorry, the comment form is closed at this time.